“Zafer Benim” filmi, idealist bir öğretmen olan Ron Clark’ın gerçek hayat hikayesine dayanmaktadır. Ron Clark’ın öğretmenlik yaptığı sınıfta disiplin sorunları ve istenmeyen davranışlar oldukça yaygındır. Bu sınıftaki öğrencilere karşı beklentiler tamamen yitirilmiştir. Ancak, Ron Clark öğrencileri ve aileleriyle kurduğu ilişkiler sayesinde onların hayatlarında olumlu değişiklikler yapmayı başarmıştır. Onun çabaları sonucunda öğrenciler, eyalet sınavlarında başarılar elde etmişlerdir. Ron Clark’ın sahip olduğu etkili öğretmenlik özellikleri, bu başarıların sağlanmasında önemli bir rol oynadığı söylenebilir. Aşağıdaki paragraflarda, alanyazınla bağlantı kurularak Ron Clark’ın etkili öğretmenlik özellikleri ayrıntılı olarak incelenmiştir.
Bir etkili öğretmen, sabırlı olmalıdır, zorluklara karşı dayanıklılık gösterebilmelidir ve duygusal dengeyi koruyabilmelidir (Çelikten ve diğerleri, 2005). Ron Clark’ın bu tanıma uyduğu görülmektedir. Öğrencilerle, velilerle ve okul yönetimiyle olan iletişiminde büyük dirençle karşılaşmasına rağmen, pes etmemiş ve sabırla çalışmalarını sürdürmüştür.
Amerikan Okul Yöneticileri Topluluğu yaptıkları çalışmada etkili öğretmenlerin öğrencilerin başarabileceklerine inandıklarını belirlemişlerdir (Akt. Tezuçar, C., 2019). Ron Clark, başarı beklentisi düşük ve ayrıştırılmış bir sınıfta öğretmenlik yapmaktadır. Öğrencilerinin eyalet sınavlarında başarılı olacağına ve ortalamadan yüksek puanlar alacaklarına güçlü bir şekilde inanmaktadır. Ron Clark, öğrencilerine kendilerine güvenmeyi aşılamış ve onların da bu inanca sahip olmalarını sağlamıştır. Sonuç olarak, dönem sonu sınavlarında öğrenciler büyük bir başarı elde etmiş ve hedeflendiği gibi ortalamadan daha yüksek puanlar almışlardır.
Öğretmenin neşesi ve samimiyeti, öğrencilerin başarısıyla doğrudan ilişkilidir; yani cana yakın, coşkulu ve dostça olan öğretmenler, öğrencilerinin, derslerini ve okullarını daha fazla sevmelerini sağlarlar, böylece öğrenciler daha fazla keyif alır ve hevesle okula gelirler (Rosenshine ve diğerleri, 2002). Ron Clark çoğu zaman çoşkulu bir tavır sergilemiş, öğrencilerinin oyunlarına katılmış, mizah dilini sıklıkla kullanmıştır. Bu tavır sayesinde öğrencilerle olumlu bir iletişim kurduğu ve öğrencilerin okula yönelik tutumlarının olumlu yönde gelişmesini sağladığı görülmüştür.
Bir etkili öğretmen, sınıfındaki her öğrencinin özgün yeteneklerine sahip olduğunun farkında olup, önemli olanın bu yetenekleri keşfederek geliştirmek ve öğrencileri bu doğrultuda yönlendirmektir (Çelikten ve diğerleri, 2005). Clark'ın, özgün yeteneklere sahip olan öğrencilerini fark ettiği görülmektedir. Bu öğrencileriyle etkileşimde bulunurken öğrencilerinin kendi potansiyellerini fark etmelerinine yardımcı olmaktadır. Yapıcı geri bildirimler de vererek potansiyellerini maksimize etmelerini sağladığı söylenebilir.
Resime ilgisi olan öğrencisi ve akademik başarısı yüksek olan öğrencisi ile kurduğu ilişkiler örnek olarak gösterilebilir.
Sonuç olarak, Ron Clark’ın etkili öğretmenlik özellikleriyle öğrencilerin akademik başarılarının önemli ölçüde arttığı ve istenmeyen davranışlarının ise azaldığı görülmüştür. Pozitif bir sınıf ortamı oluşturulmuş, öğrenciler arasında iş birliği ve dayanışma güçlenmiştir. Ayrıca, veliler de çocuklarını desteklemeye teşvik edilmiştir. Bu sayede, öğrenciler hem akademik hem de sosyal alanlarda önemli gelişmeler kaydetmiştir.
KAYNAKÇA
Kızıltepe, Z. (2002). İyi ve etkili öğretmen. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim ve Bilim Dergisi,
27(126), 11.
Tezuçar, C. (2019). Öğretmenlerin mesleki etik ilkeleri benimseme düzeyleri ile etkili
öğretmen özellik ve davranışların incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova
Üniversitesi].
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Çelikten, M. Şanal, M., Yeni, Y., (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 216-214.
Yorumlar
Yorum Gönder