"Özgürlük Yazarları" filmi, öğretmen Erin Gruwell'in ötekileştirilmiş bir öğrenci topluluğundan oluşan 203 numaralı sınıfla kurduğu ilişkileri anlatmaktadır. Bu sınıfa karşı beklentiler yitirilmiştir, fiziksel olarak diğer sınıflara göre oldukça bakımsızdır ve okuldaki kaynakların bu öğrenciler tarafından kullanılması engellenmektedir. Öğrenciler, düşük sosyoekonomik koşullardan gelmekte ve farklı etnik kökenlerden oluşmaktadır. Çete şiddeti, suç ve aile içi çatışmalar gibi ciddi sorunlarla mücadele eden bu öğrencilerde motivasyon eksikliği ve birbirlerine karşı duydukları önyargılar dikkat çekmektedir. Öğrenciler, okulu çetelere bağlı bir hapishane gibi görmektedir ve herhangi bir aidiyet hissetmemektedirler. Erin Gruwell, yılmadan öğrencilerin dünyalarına girmeye, önyargılarını kırmaya ve potansiyellerini keşfetmelerine yardımcı olmaya çalışan bir öğretmen olarak karşımıza çıkmaktadır. Aşağıdaki paragraflarda, çok kültürlü bu sınıfta empatik düşünme becerisinin gelişimi, alanyazın ile ilişkilendirilerek açıklanmıştır.
İletişim sürecinin önemli bir ögesi olan empati, başka bir kişinin duygularını anlama, paylaşma, anlamlı bir tepki verme becerisidir; insanlar arasında bağın kurulmasında ve karşılıklı güvenin oluşmasında gereklidir (Kaya, vd., 2023). Filmde görüldüğü üzere öğrenciler arasında bir iletişim kopukluğu vardır. Öğrenciler etnik kökenlerine göre gruplaşmış ve farklı gruplarla iletişim kurmamaktadırlar. Birbirlerini etnik kökenleri üzerinden zorbalamaktadırlar. İletişimde empatinin önemi düşünüldüğünde öğrencilerin birbirleriyle karşı empati kuramadıkları için iletişim sorunları yaşadıkları söylenebilir. Bu bağlamda iletişim sorunlarının çözülmesi için öğrencilerin empatik düşünme beceresinin geliştirmesi gerektiği düşünülmektedir.
Tarihsel mekân ziyaretleri, roman okuma, mektup yazma, röportaj yapma gibi sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikler ile öğrencilerin geçmişle empati kurmalarını sağlayabilir böylelikle tarihsel empati kurmaları desteklenebilmektedir (Seyhan, A., 2023). Öğretmen Gruwell, öğrenciler arasındaki iletişim sorunlarını fark ettiğinde roman (Anne Frank'ın Hatıra Defteri) okuma, müze ziyaretleri, mektup yazma, tarihsel kişiler ile buluşma gibi çalışmalarla tarih boyunca zulme uğramış toplulukların hikayeleri üzerinden öğrencilerin farklı bakış açılarını anlamalarını sağlamıştır. Bu çalışmalar ile öğrencilerin kendi yaşadıkları zorluklar ile benzerlikler kurarak, birbirlerine karşı daha anlayışlı hale geldiği görülmektedir.
Ütkür (2018) yaptığı araştırma da öğretmenler adaylarının uyguladıkları empati temelli çalışmalardan birinin de günlük tutturma sonucuna ulaşmıştır. Gruwell’de öğrencilere birer defter hediye ederek günlük tutmalarını istemiştir. Bu günlükler öğrencilerin duygularını ifade etmede bir araç haline geldiği ve empati kurma becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu söylenebilir.
“Literatüre bakıldığında empati ile ilgili yapılan çalışmalarda araştırmacılar empati ile akademik başarının yakından ilişkili olduğunu ortaya koymuşlardır” (Ütkür, 2018). Öğrencilerin notlarının giderek arttığı görülmektedir. Ayrıca tuttukları günlükleri derleyerek bir kitaba dönüştürmüşlerdir.
Öğrencilerin empati becerilerinin gelişmesiyle akademik başarılarının da arttığı ifade edilebilir.
“Özgürlük Yazarları” çok kültürlü bir ortamda empatik düşünme becerisinin nasıl gelişebileceğini gösteren bir filmdir. Film iletişim sorunları, zorbalık, şiddet gibi sorunlar ile boğuşan bir sınıfın bambaşka bir iklime dönüşmesiyle son bulur. Erin Gruwell, öğrencilerinin birbirlerine karşı anlayış geliştirmelerinde, okula karşı aidiyet hissetmelerinde, akademik başarılarının artmasında etkili olmuştur. Sonuç olarak çok kültürlü bir sınıf temelinde empatik düşünme becerisinin eğitimde birleştirici ve dönüştürücü bir güç olarak karşımıza çıktığı söylenebilir.
KAYNAKÇA
Kaya, N., Bayhan, N., Yeyan, A. (2023). İletişim ve Ögeleri. İ.H. Yurdakal (Ed.) Eğitimde
etkili iletişim (s. 28). Eğitim Yayınevi.
Seyhan, A. (2023). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin öğrencilerine tarihsel empati becerisi
kazandırma deneyimlerine ilişkin bir araştırma. Uluslararası Anadolu Sosyal
Bilimler Dergisi, 7(4), 1099-1100.
Ütkür, N. (2018). Öğretmen adaylarının Hayat Bilgisi dersinde empatiye yönelik görüş ve
etkinlik önerileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 387.
Yorumlar
Yorum Gönder