Koro Filmi İncelemesi: Eğitimde Liderlik Anlayışları

  


Yönetmen:  Cristophe Barratier


Film, "yerin dibi" olarak adlandırılan bir okulda geçer. Hem fiziksel görüntüsüyle hem de okul yönetiminin ve öğretmenlerinin sahip oldukları anlayışla bu okulun, daha çok bir hapishaneye benzediği görülmektedir. Etki-tepki anlayışının hâkim olduğu okulda, öğrenciler kurallara aykırı davrandıklarında doğrudan cezalandırılırlar. Bu cezalar arasında hücre cezası, kamu hizmeti (okul işlerinin yaptırılması), tatillerin iptal edilmesi ve görüşlerin yasaklanması gibi fiziksel ve psikolojik cezalar yer alır. Davranışın nedenleri sorgulanmaz; yalnızca sonuçlarına odaklanılarak ceza verilir. Savaş sonrası izlerin de görüldüğü okulda genellikle yetim ve yoksul öğrenciler bulunmaktadır. Öğrencilere karşı tüm beklentiler yitirilmiştir; onların umutları, hayalleri ve yetenekleri ise "yerin dibinden yeryüzüne çıkmayı" beklemektedir. Bu çıkışın, yeni göreve başlayan müzik öğretmeninin sahip olduğu dönüşümcü liderlik özelliklerinin etkisiyle gerçekleştiği söylenebilir. Aşağıdaki paragraflarda okul müdürünün ve müzik öğretmenin benimsedikleri liderlik anlayışları alanyazın ilişkisi kurularak açıklanmıştır.

 

Otoriter liderler, ödül, ceza ve yasaları güç kaynağı olarak kullanarak görev odaklıdırlar ancak uygun olmayan örgüt iklimi nedeniyle verimlilik düşüktür (Razi, 2003 akt. Taş, 2007). Filmdeki okul müdürünün geleneksel yaklaşımın getirdiği otoriter liderliği temsil ettiği söylenebilir. Katı, kontrol odaklı ve emir-komuta zinciri tarzı bir anlayışı vardır. Bu anlayışın öğrencilerin istenmeyen davranışlarına çözüm üretemediği ve bununla beraber istenmeyen davranışları arttırdığı söylenebilir. 

 

Dönüşümcü liderlik karizma, bireyselleştirilmiş ilgi, entelektüel uyarım ve idealleştirilmiş etki yoluyla takipçilerini olağanüstü sonuçlar elde etmeleri için ilham veren, motive eden ve iş birliği içinde çalışmaya teşvik eden bir liderlik yaklaşımıdır (Bass, 2006 akt. Mert, 2023). Müzik öğretmeninin dönüşümcü liderlik özelliğine sahip olduğu söylenebilir. Öğretmen, müziği  bir araç olarak kullanarak öğrencilerinin içindeki potansiyeli ortaya çıkarmada ve onlara ilham olmada etkili olduğu görülmektedir. Koro çalışmasında kullanmak üzere yazdığı şarkıların sözleri ise öğrencileri motive edici ve cesaretlendiricidir.

“… Gecenin yarısında hisset ümidin dalgasını, hayatın ateşini, zafere giden yolu.”

Bu etki ile öğrencilerin iş birliği ve iletişim becerilerinin gelişiminin sağlanmasında ve istenmeyen davranışların azalmasında etkili olduğu söylenebilir. 


Sonuç olarak okul müdürünün ve müzik öğretmeninin liderlik tarzları arasındaki fark, okulun genel atmosferi ve öğrencilerin davranışları üzerinde belirgin bir etkiye sahip olduğu söylenebilir. Okul müdürünün otoriter yaklaşımı, öğrencilerin davranışlarını dışsal motivasyonlarla (korku ve ceza) kontrol etmeye çalıştığı, müzik öğretmeninin dönüştürücü liderliği, öğrencilerin içsel motivasyonlarını ve bireysel gelişimlerini teşvik ettiği görülmektedir.



KAYNAKÇA  

 

Taş, A., Çelik, K., Tomul, E., (2007). Yenilenen ilköğretim programının uygulandığı 

              ilköğretim okullarındaki yöneticilerin liderlik tarzları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim 

              Fakültesi Dergisi, 22(2), 87.

Mert, H., Dinç, Ö., Aktaş, S., Özdemir, H., (2023). Okul yöneticilerinin eğitimde dönüştürücü 

              liderlik özellikleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 8(3), 1247.

Yorumlar